Veelgestelde vragen
Wat houdt Holidaysitting in?
Holidaysitting is een dienst van Mpact vzw. Oppassers (alleenstaanden, koppels, kleine gezinnen, enz..) dragen zorg voor de woning en huisdieren van andere mensen tijdens hun afwezigheid. Op deze manier genieten de oppassers van voordelige vakanties en kunnen de oppasvragers met een gerust gemoed vertrekken.
Hoe gaat Holidaysitting te werk?
Woningoppassers en oppasvragers (gedomicilieerd in België of Luxemburg) registreren zich bij ons om hun profiel te laten opnemen in onze database. Hun profiel kan door honderden oppassers/oppasvragers bekeken worden via onze site. Geïnteresseerden in een aanbieding, kunnen onmiddellijk hierop ingaan via onze interne, beveiligde mailservice of telefonisch. Enkel geregistreerde leden kunnen de contactgegevens van oppassers/oppasvragers inkijken.
En de prijs? Wat kost het?
De prijzen vind je hier. Check de prijzen
Wie kan oppasvrager zijn?
Iedereen! Vertrek je op vakantie, ben je een tijd afwezig door je werk of heb je een totaal andere reden om je huis onbewaakt te laten, je kan te allen tijde een beroep doen op onze oppassers. Je type woning is van geen belang: zowel een villa met zwembad als een knus appartement in het centrum van de stad, alles kan.
Blijven je huisdieren thuis, licht dan duidelijk toe om welke dieren het gaat. De oppassers zijn vrij om een verblijf in je woning te aanvaarden of te weigeren naargelang hun mogelijkheid om voor deze dieren te zorgen.
Wie kan oppasser zijn?
Iedereen! Leeftijd en ervaring zijn niet relevant. Belangrijker is dat je voor de juiste redenen deelneemt aan de oppasdienst en dat met wederzijds respect doet. Dan maakt het niet of je het nu doet voor de ontdekking van nieuwe regio’s, verandering van horizon, het invullen van je vrije tijd, het goed gevoel dat je eraan overhoudt om iemand een dienst te bewijzen,…
Oppassers zijn doorgaans verantwoordelijke, nette mensen die om verschillende redenen oppasvakanties wensen uit te voeren. Naast gewone vakantie zien sommigen hierin een oplossing voor een tijdelijke, gratis verblijfplaats tijdens de verbouwing van hun huis. Anderen doen het dan weer om de sleur te doorbreken en nieuwe regio’s te verkennen.
Oppassen kan je op je eentje, met je partner, een vriend of vriendin of je gezin.
Welke bijzonderheden houdt de verzekering in?
Alle info over de verzekering vind je hier.
Welke dieren kan ik thuis laten tijdens de zorg van de woning?
Elk huisdier komt in aanmerking, we raden sterk aan om goed te beschrijven welke dieren onder de zorg van de oppasser komt.
honden, katten, vogels, vissen, kleinvee…
Specifieer het aantal dieren en eventueel de grootte en het ras van de honden. De beslissing om in te gaan op een oppasvraag hangt volledig van de oppasser af.
Wat mag je van de oppasser vragen?
Er zijn verschillende verantwoordelijkheden die je aan de oppasser kunt toevertrouwen. Als er huisdieren zijn, dan verzorgt de oppasser die en houdt ze gezelschap. Ook de planten en de tuin kunnen verzorgd worden, voornamelijk door water te geven. Daarnaast is er ook de inbraakpreventie tijdens de vakantie. Een oppasser geeft een woning een bewoond uitzicht: de post stapelt niet op, de rolluiken gaan naar boven en beneden, er brandt licht…
Holidaysitting is wel geenszins een dienst om een manusjes van alles in te huren. De oppasser komt niet om je zolder op te ruimen, je muren te schilderen of je tuin opnieuw aan te leggen. Komen beide partijen toch overeen om enkele extra’s te doen die niet tot de taken van de oppasser behoort, wordt dit het best opgenomen in het online afsprakenformulier, dat door de oppasvrager opgesteld wordt, en bij akkoord door de oppasser aanvaard. In geen enkel geval mag de oppasser hiervoor een vergoeding vragen.
Waar kunnen oppasvakanties plaatsvinden?
Overal in de Benelux. Om een goede overeenkomst tussen oppasvrager en oppasser te krijgen, moeten beide partijen elkaar kunnen begrijpen, daarom staan in ieders profiel de gekende talen vermeld.
Hoelang duurt een oppasvakantie?
Deze vraag is afhankelijk van de overeenkomst tussen oppasvrager en oppasser. Er zijn geen regels hiervoor, naargelang vraag en aanbod kunnen periodes variëren van een weekend tot meerdere weken.
Wat is de geldigheidsduur van de inschrijving?
De inschrijving bij Holidaysitting is geldig gedurende één jaar vanaf de datum van inschrijving. Tijdens deze periode kan je zo vaak je wenst een oppasvakantie doen of op je huis laten passen. Je wordt elk jaar uitgenodigd om je lidmaatschap te verlengen.
Mag ik mijn eigen huisdier meenemen op oppasvakantie?
Het kan inderdaad, maar let op: sommige oppasvragers houden niet van vreemde huisdieren in hun huis. Daar zijn verschillende redenen voor, zoals het feit dat zij zelf geen huisdieren hebben, de woning niet geschikt is of omdat hun eigen honden/katten niet overeenkomen met andere huisdieren. Andere oppasvragers hebben hier dan weer helemaal geen probleem mee dat de oppasser een eigen huisdier meeneemt op voorwaarde dat het huis en de dieren de nodige zorg krijgen. Vraag steeds het akkoord van de oppasvrager, dan ben je zeker dat er geen problemen zijn.
Ben ik zeker dat ik een oppasovereenkomst zal hebben?
Zaken zoals de ligging van de woning, de bereikbaarheid ervan, de flexibiliteit van de oppasser wat betreft de data en duur van de oppasperiode,… bepalen voor een groot stuk hoe snel je een oppasser/oppasadres zal vinden. Mpact kan dus niet garanderen dat je een oppasvakantie of een oppasser zal vinden.
Kunnen we in gezinsverband aan woningoppas doen?
Natuurlijk! Je kan dat al vermelden in je aanbieding tijdens je inschrijving. Zo zullen enkel de oppasvragers die er geen probleem mee hebben om een gezin te verwelkomen in hun huis, je contacteren. Sommige oppasvragers zullen met plezier oppassers met kinderen ontvangen, indien er huisdieren aanwezig zijn die goed met kinderen overweg kunnen. De dieren krijgen dan veel aandacht, wat de oppasvakantie voor de kinderen én de dieren extra leuk maakt.
Wordt een woningopasser betaald?
De oppasser wordt niet verloond. De sitter zorgt voor het huis, de planten en de dieren in ruil voor een kosteloos verblijf en gebruik van de nutsvoorzieningen, in het huis van de oppasvrager. De oppasser zorgt voor eigen levensmiddelen, geen van beide partijen moet iets betalen aan de tegenpartij.
Hoe contacteer je een oppasvrager/oppasser?
Na betaling, krijg je via je online dossier op www.holidaysitting.be toegang tot de lijst met vraag en aanbod. Maar ook zonder registratie kan je de lijst inkijken, echter zonder toegang tot de contactgegevens van de aangesloten leden. Hou er rekening mee dat sommige oppasvragers geen aanbieding wensen te plaatsen maar zelf op zoek gaan naar een oppasser.
Welke betalingsopties heb ik?
Betalen kan online via kredietkaart, Bancontact, iDeal of gewoon via bankoverschrijving.
Is er ook vraag naar Holidaysitting voor langere periodes ?
Ja, de periodes kunnen variëren van een weekend tot meerdere weken en soms zelfs enkele maanden. Meestal duurt een oppasperiode tussen één en drie weken, maar vraag naar oppas voor een periode van één tot twee maanden is niet uitzonderlijk.
Ik heb nog nooit aan woningoppas gedaan. Is dit een nadeel voor mij?
Zoals voor alles, is er ook een eerste keer om met woningoppas te beginnen. De meeste leden zijn bereid om onervaren oppassers een kans te geven. Vergeet niet, ook de oppasvragers hebben ooit een eerste ervaring achter de rug!